• 4 februari 2025
  • leestijd 3 min.

Waarom zou je kiezen voor duurzame relatiegeschenken?

Leuk hoor, zo'n webshop met duurzame relatiegeschenken. Maar waarom zou je eigenlijk investeren in relatiegeschenken? En wat is de meerwaarde van duurzame producten? Het zou heel goed kunnen dat je jezelf dit afvraagt of dat je inmiddels wel nieuwsgierig bent geworden. In deze blog delen we de voordelen van duurzame geschenken en leggen we uit waarom ze een positieve impact hebben op je bedrijf, je relaties en de wereld.

De kracht van relatiegeschenken en giveaways

Om de vraag boven deze blog te kunnen beantwoorden, moeten we eerst even kijken waarom je überhaupt relatiegeschenken en promotionele artikelen zou inzetten. Hieronder zetten we dat op een rijtje:

  1. Het is een effectieve en originele manier van reclame maken
  2. Relatiegeschenken vergroten je merkbekendheid en zichtbaarheid
  3. Met geschenken kun je mensen bedanken en je waardering uitspreken
  4. Relatiegeschenken dragen bij aan klantenwerving en klantenbinding
  5. Het is perfect ter afwisseling van de overload aan online advertenties

Een onderzoek van Advertising Specialty Institute (2019) laat zien dat klanten positiever denken over bedrijven waarvan ze een relatiegeschenk krijgen. Ze zijn maar liefst 2,5 keer eerder geneigd om een positieve mening te hebben over het bedrijf na het ontvangen van een fysiek relatiegeschenk. Bovendien worden promotionele geschenken gezien als de beste vorm van adverteren, vergeleken met radio- of krantadvertenties. En: 85% van de ontvangers onthoudt het bedrijf waarvan ze het geschenk ontvangen hebben. Deze cijfers laten duidelijk de positieve impact van relatiegeschenken zien! 

 

Maar, waarom zou je dan kiezen voor duurzame relatiegeschenken? Dat vertellen we je graag...

 

Goed voor je reputatie

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om duurzaam te ondernemen met het oog op een betere wereld. Vanuit deze missie wordt er op allerlei niveaus nagedacht over duurzaamheid, hergebruik en het verantwoord omgaan met mensen en materialen. Een manier om dit uit te stralen naar je klanten en medewerkers is door middel van relatiegeschenken. Met duurzame geschenken laat je zien dat je geeft om het milieu. Als je kiest voor duurzame geschenken levert dat een hoge waardering van je klant op. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Arianne van der Wal en Mark van Vugt, hoogleraar psychologie aan de Vrije Universiteit.

 

Duurzame relatiegeschenken dragen dus op een positieve manier bij aan het imago en de reputatie van jouw merk of bedrijf. Klanten hebben een positievere indruk en zien je als meer maatschappelijk betrokken. Dit blijkt ook uit het eerder genoemde onderzoek van de Advertising Specialty Institute. Bijna de helft van de ontvangers hebben een positiever beeld van de gever als het product milieuvriendelijk is.

 

Denk je nu: 'maar wat moet ik dan kiezen?', dan geven we als tip mee om een kijkje te nemen tussen onze katoenen tassen, Doppers, pennen en ons populaire groeipapier. Of neem contact op met één van onze collega's, zij staan voor je klaar!

 

Goed voor het milieu

Recycle, reduce en reuse: een belangrijk principe als het gaat om verantwoord duurzaam ondernemen. Daarom is een relatiegeschenk gemaakt van natuurlijke of gerecyclede materialen een uitstekende keuze. Bekend zijn natuurlijk bamboe en katoen, maar wist je dat er ook producten zijn van kurk, tarwestro of zelfs koffiedik? Lees alles over de verschillende materialen in deze blog. Een aantal tips ter inspiratie:

 

 

Goed voor je klanten en relaties 

Mensen houden van verhalen. Een relatiegeschenk ontvangen waar een inspirerend verhaal achter zit, is dan ook ontzettend interessant. Het verhaal zorgt ervoor dat mensen kunnen delen wat het product zo duurzaam en milieuvriendelijk maakt. En... goed voorbeeld doet goed volgen. Je kunt je klanten dus aanmoedigen om ook duurzaam bezig te zijn.

 

Drie sterke voorbeelden van producten met een verhaal zijn Dopper, Tony's Chocolonely en Bambook. Dopper inspireert mensen om de plastic afvalberg in onze oceanen te verminderen door herbruikbare waterflessen te gebruiken. Bovendien worden met elke verkochte Dopper drinkwaterprojecten gesteund. Tony's Chocolonely heeft als missie om de chocoladewereld 100% slaafvrij te maken. Bambook wil met uitwisbare notitieboekjes papierverspilling en ontbossing tegengaan. Voor elke aangeschafte Bambook wordt zelfs één boom geplant. Meer weten? Lees de verhalen van de duurzame merken in ons assortiment.

 

Dus...

Als je toch relatiegeschenken nodig hebt, kun je er maar net zo goed voor zorgen dat ze duurzaam zijn. Dat is beter voor het milieu, je relaties en je bedrijf. Kortom, een win-win-win situatie!